آمادگی دستیاری

آزمونها-کلاسها

آمادگی دستیاری

آزمونها-کلاسها

تحلیلی بر سی و چهارمین دوره آزمون دستیاری پزشکی تخصصی(۱۳۸۵)

سی و چهارمین دوره آزمون دستیاری در حالی انجام شد که منابع آزمون و تاریخ آ ن از قبل و به موقع اعلام گشته بود و خوشبختانه هیچ گونه تغییر و تحولی در ان رخ نداد. منابع آزمون دقیق تر انتخاب شده بودند و به خصوص در درس داخلی تغییر اساسی داده شده بود که یک تغییر مثبت هم بود.

و اما خود آزمون چگونه بود؟

به جرأت می توان گفت که نسبت به سالهای گذشته استانداردترین آزمونی بود که برگزار شد. سؤالات به گونه ای بود که در حد امکان مطالب مختلف کتب رفرانس را پوشش می داد و تنها در درس زنان بعضأ دیده می شود که این مورد لحاظ نشده است. غلط تایپی بسیار اندک بود و اگر هم بود بر نحوه انتخاب گزینه صحیح بی تأثیر بود. با وجود آن که سؤال تصویری هم وجود داشت اما کاملأخوانا بود و مشکلی درست نمی کرد. خوشبختانه سؤال تکراری به ندرت یافت می شد و اگر هم بود گزینه های آن تغییر یافته بود.

از نکات مثبت دیگر آزمون این بود که تنها دو سؤال اشتباه داشت و نمره آن دو سؤال هم به همه اضافه گشت. چهار سؤال هم دو گزینه صحیح داشت. اگر از این لحاظ با دوره سی و یکم مقایسه شود که ۴۰ سؤال ایراد و اشکال داشت متوجه می شویم که چرا آزمون ۱۳۸۵ استانداردترین آزمون بوده است.

اما چرا بسیاری از داوطلبان از دشوار بودن آزمون شاکی بودند؟

برای داوطلبان حرفه ای و به اصطلاح آنهایی که یک سال تمام و حتی بیشتر را برای این آزمون سرمایه گذاری کرده بودند و با احاطه کامل بر مطالب در این آزمون شرکت نمودند، قطعأ آزمون دشوار نبوده است. به طور کلی هر چه سؤالات دشوارتر و به اصطلاح از نکات ریز طراحی شوند به نفع کسانی است که مطالعه بیشتری نموده اند.

هر طراحی به ناچار وادار می شود که این گونه سؤال طرح کند چرا که هم وزارتخانه و هم طراحان به خوبی می دانند که چه رقابت فشرده ای وجود دارد و چه داوطلبان حاضر و آماده ای شرکت می کنند و چه کلاسهایی جهت آمادگی برگزار می گردد. اگر آزمون به سبک و سیاق سالهای قبل از ۱۳۸۰ برگزار گردد مطمئن باشید که حداقل ۲۰ الی ۳۰ نمره ۶۰۰ خواهیم داشت و اختلاف بین شرکت کنندگان بسیار کم می شود که در این صورت حق بیشتری تضییع خواهد شد. پس داوطلب امروز نباید انتظار سؤالات دیروز را داشته یاشد!

مثلأ می گویند سؤالات چشم پزشکی دشوار بوده است. در این جا توجه شما را به یکی از سؤالات چشم که به گمان خیلی ها دشوارترین سؤال بوده است جلب می نماییم(سؤال ۱۸۱ آزمون):       

خانم ۳۵ ساله ای به دنبال استفاده از لنز نرم با درد، قرمزی و اشک ریزش تؤام با فتوفوبی چشم راست که از دو هفته پیش شروع شده است مراجعه می کند. در سابقه لنزهایش را با اب شیر می شسته است. در معاینه با اسلیت لامپ علاوه بر کانون های متعدد ارتشاح قرنیه، بعضی از اعصاب قرنیه نیز دچار تورم هستند. کدام دارو در درمان این بیمتری بکار نمی رود؟

-                            Propamide Isethionate           

ب- Natamycin   

ج- Polyhexamethelene Biguanide 

  د- Fortified Neomycinاگر کسی فقط یک بار بحث کراتیت را خوانده باشد متوجه می شود که تقسیم بندی آن بر اساس عامل پاتوژن است و هر عامل پاتوژن یک سری عوامل مستعد کننده دارد؛ مثلأ برای پسودوموناس لنز تماسی طولانی مدت یا مصرف فلورسین یا قطره آلوده ذکر شده است. برای هرپس ضعف ایمنی و از جمله استروئید ذکر شده است. برای کراتیت قارچی قطره استروئید موضعی و سرانجام برای کراتیت آکانتاموبا محلول نمکی خانگی برای لنز و شستوشوی لنز تماسی عنوان شده است. بنابراین کل این سؤال طولانی بجز یک جمله ۵ کلمه ای آن به درد نمی خورد! یعنی این جمله که لنزهایش را با آب شیر می شسته است کافی است تا تشخیص کراتیت آکانتاموبا گذاشته شود. حال اگر کسی این را نمی دانسته است دلیل سخت بودن سؤال نیست. در اینجا طراح به تشخیص بسنده نکرده است و درمان را هم مورد سؤال قرار داده است. و این همان مسأله ای است که قبلأ عنوان کردیم و گفتیم که امروزه به دلیل رقابت شدید و مطالعه زیاد داوطلبان نمی شود سؤال ساده داد. اگر طراح تشخیص را سؤال می داد بیش از ۶۰ درصد به آن پاسخ صحیح می دادند و این سؤال دیگر نقشی در سرنوشت داوطلبان بازی نمی کرد و یک سؤال اضافه تلقی می شد .  

ادامه این بحث در روزهای آتی نوشته خواهد شد.                                                                                                                                                                

 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:41 ق.ظ

درس بعدی چیه؟

درس پاتولوژی به همین ترتیب پیش می رود. درس دیگری که تا یکی دو روز دیگر به آن اضافه می شود و با پاتولوژی پیش خواهد رفت فارماکولوژی خواهد بود. قول نمی دهیم ولی به احتمال ۷۰٪ از اواخر هفته آینده درس اعصاب نیز اضافه خواهد شد(اگر با اساتید مربوط به توافق برسیم).

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد